Mammatrening

MAMMATRENING

Hvem er mammatrening for?

For deg som planlegger å bli gravid, er gravid eller har født det siste året, og har lyst til å holde kroppen sunn og frisk.

Hva er mammatrening?

Du vil få en tett og personlig oppfølging av fysioterapeut, som vil gi deg gode treningsøkter og gode råd om trening og aktivitet i forbindelse med ditt svangerskap. Mammatrening er som å ha personlig trener, men det legges opp til trening som skal gi deg et best mulig svangerskap med tanke på helse og smerte. Mange er interessert i å trene mens de går gravid, men er gjerne bekymret for å gjøre noe feil. Da kan det være godt å trene hos en som kan gi deg råd til hva å gjøre og ikke gjøre. Husk at denne perioden er tiden for vedlikehold og helse, ikke for å slå rekorder og løpe maraton. Det er anbefalt å trene i forbindelse med et svangerskap, men å holde intensitet på et lavere nivå enn andre perioder i livet,

og unngå aktivitet hvor risiko er stor for fall eller slag mot magen.

Rådene på denne siden er for dem som har og har hatt et ukomplisert svangerskap og ukomplisert fødsel.

Har du et svangerskap med komplikasjoner, eller en komplisert fødsel, ta kontakt med legen for å høre hva dine begrensninger med trening er. Vi konfererer gjerne med din lege.

Trening for gravide

Trening for gravide bergen

Trening for gravide laksevåg

Mammatrening

Fordeler med å ha komme i gang med trening før du blir gravid:

• Når du blir gravid har du allerede en god vane på plass, det er lettere å følge opp på treningen
  • Å komme i gang med trening før eller i starten av svangerskapet beskytter mer mot svangerskapsdiabetes enn å starte når du er noen måneder på vei
  • Å trene eller være fysisk aktiv reduserer stress. Det kan gjøre det lettere å bli gravid.

Fordeler med å trene mens du er gravid

(Vitum fysioterapi anbefaler deg å kontakte lege hvis du opplever smerter ved trening)

• Økt energinivå
  • Du er mer beskyttet mot smerter fra bekken og rygg
  • Du får et enklere svangerskap
  • Du får en enklere fødsel
  • Du legger på deg mindre
  • Det er enklere og raskere å komme seg til hektene etter fødsel
  • Motvirker inkontinens etter fødsel
  • Hvis du trener mens du er gravid har du lavere risiko for fødselsdepresjon.

Fordeler med å trene etter fødsel:

(Obs – styrketrening, svømmetrening og tung trening bør avventes de første 6 ukene)

• Kroppen kommer seg raskere
  • Du får etter hvert mer overskudd
  • Du motvirker inkontinens
  • Du vil oppleve mindre smerter fra nakke/skuldre/rygg i forbindelse med amming og bæring
  • Du styrker bekkenbunnen som har fått seg en god trøkk i siste trimester og ved fødsel