Korsrygg

Spinal stenose
Skivebukning
Hekseskudd

Vondt i korsryggen, altså nederst i ryggen, er en av de aller vanligste plagene en fysioterapeut jobber med. Man kan ha akutt oppståtte korsryggsmerter eller kroniske smerter. Mange sliter også med smerter som kommer og går i perioder. Trøsten er at ca 90% av alle med korsryggsmerter har en helt ufarlig tilstand som vi kaller for "lumbago" - egentlig bare et stilig ord for ryggsmerter som vi ikke finner en spesifikk årsak til. En liten prosentandel av oss har derimot mer alvorlige plager. Her kan du lese mer om de vanligste årsakene til vondt i ryggen og hva du bør gjøre med dem.

AKUTTE KORSRYGGSMERTER - HEKSESKUDD - KINK I RYGGEN

Kink i ryggen eller hekseskudd kan være svært smertefullt og hemmende for bevegelse, men er heldigvis en helt ufarlig tilstand. 80-90% av dem som har akutte smerter i korsrygg har et såkalt "kink"/"lumbago"/"hekseskudd". Dette kommer ofte etter et fall, en lengre tids overbelastning, en plutselig eller tung belastning eller en plutselig vridning. Hovedårsaken til smertene er ofte muskulær, men mange forvirrer den med prolaps da man kan få sterke ryggsmerter og utstrålende smerter til ben. Smertene er oftest verst akkurat når de inntrer, og de neste dagene kan man oppleve økte smerter når man har vært i hvile og skal i aktivitet igjen, som for eksempel når man har sittet lenge og reiser seg opp. Det vil være vondt å bøye seg frem og å rette seg opp igjen fra fremoverbøyd stilling. Aktivitet har en tendens til å lindre smertene.

Hva kan du gjøre selv?

Aktivitet og bevegelse og reseptfrie smertestillende medisiner kan hjelpe. Jo hurtigere du kommer i gang med normal bevegelse, jo rhurtigere går tilstanden også over.

Trenger du behandling?

En fysioterapeut vil kunne tilpasse øvelser for deg som mykner opp ryggen og får musklene til å slappe av. Dette kombinert med massasje og muskelavslappende behandling kan få tilstanden til å gå over raskere. Et kink i ryggen vil gå over av seg selv, men det kan ta tid og vil kunne oppleves hemmende mens det står på, så mange foretrekker å få hjelp til å bli bedre raskere.  Når du først har opplevd en runde med akutt lumbago, er det sannsynlig at du vil få det igjen. En grundig undersøkelse for å se etter styrker og svakheter vil kunne avdekke hvordan du bør trene fremover for å forebygge tilbakefall.

PROLAPS

Mellom ryggvirvlene finner vi "mellomvirvelskiver". Dette er en slags støtdempende pute som består av harde bruskringer (se for deg åreringer på et tre) og en myk kjerne. Bruskringene kan bli ødelagt, og den myke kjernen siver da ut. Det er det vi kaller et prolaps. I noen tilfeller oppstår det da et trykk på nerverøtter.Trykk på nerverot vil gi smerter som stråler nedover i ben og ofte helt ned til ankel - hvor det gjør vondt og nøyaktig hvilke symptomer du får avhengig av hvilken nerverot som trykkes på. Noen kan oppleve kraftsvikt i ene benet og/eller nummenhet

Viktig å være obs på:

Opplever du problemer med å holde på urin eller avføring, og/eller har du nedsatt følesans i underlivsområdet må du kontakte legen snarest. Dette kommer av et trykk på en spesifikk nerve, og kan medføre varig skade hvis ikke det behandles raskt.

Hva kan du gjøre selv?

Dersom du har opplevd akutt smerte i rygg med utstråling til ben bør du ta det med ro ett par dager. Deretter er det viktig å komme i gang igjen med lett aktivitet - da heler skaden raskest mulig. Dersom du tåler Ibux kan dette hjelpe på smertene den første perioden. Tunge løft bør unngås en periode

Trenger du behandling?

I de aller fleste tilfeller går smertene over med tid. Mange ønsker allikevel å få hjelp til smertelindre, og råd til hvilke øvelser og aktiviteter som kan hjelpe med raskest mulig tilheling og forebygging av videre smerter. Dette vil en fysioterapeut kunne hjelpe deg med. Fysioterapeuten vil kombinere trening, traksjon, massasje og teknikker for muskelavslapning i behandlingen. Dersom du opplever sterk kraftsvikt i benet som ikke går over i løpet av de første dagene bør du kontakte fastlege.

SKIVEBUKNING

Som beskrevet ovenfor består en mellomvirvelskive av bruskringer som ligger rundt en myk kjerne. Ved et prolaps har alle bruskringene sprukket. Dersom de indre bruskringene har sprukket, men de ytre er intakt, kan den myke kjernen presses ut mot nerverøtter eller ryggmarg, uten at væsken siver ut. Dette kalles en skivebukning. Store deler av oss går rundt med denne tilstanden uten smerter, så det er en svært vanlig tilstand å ha. Dersom den gir symptomer vil du kunne oppleve smerter i ryggen ved bevegelser som å bøye deg frem eller å sitte/stå lenge av gangen. Tidvis kan smertene stråle til andre områder i ryggen.

Hva kan du gjøre selv?

Lett aktivitet og bevegelse vil alltid være anbefalt.

Trenger du behandling?

Skivebukning vil ofte, i likhet med prolaps, trekke seg tilbake over tid. I mellomtiden kan det være godt å få behandling for å smertelindre og fremskynde helingsprosessen. Din fysioterapeut vil behandle deg med muskelavslappende teknikker da du sannsynligvis har muskelspenninger som følge av smertene, traksjon og veiledning i riktig trening for deg.

SPINAL STENOSE

Spinal stenose er en tilstand hvor enten fortykkede leddbånd, forkalkning og /eller tap av høyde på mellomvirvelskiven  forårsaker for trange kanaler for nerverøtter eller ryggmarg. Tilstanden utvikler seg ofte over år, og man merker en gradvis økende smerte og stivhetsfølelse i ryggen. Man vil etterhvert også kunne få smerter i benet, benet kan føles numment, dovner og man kan miste noe kraft. Plagene er ofte verst når man står og går, og det føles bedre å sitte. Noen merker smerter kun på en side av ryggen/benet, mens andre får smerte i begge sider. Aldersslitasje er en vanlig årsak til spinal stenose, men tidligere ryggoperasjoner og brudd kan være medvirkende. Dette er en ganske vanlig diagnose, og de aller fleste som får spinal stenose er over 65 år. Noen får også tilstanden i ung alder.

Hva kan du gjøre selv?

Det er viktig å holde seg aktiv, men uten å belaste kroppen for mye. Ta hensyn til symptomene og unngå aktivitet som gir en forverring av ubehaget. Tung fysisk anstrengelse og tunge løft er ikke anbefalt. Sykling og svømming kan oppleves godt.

Trenger du behandling?
Trening hos en fysioterapeut er anbefalt ved denne tilstanden, og riktige styrkeøvelser kan hjelpe på å lindre plagene. Man forsøker å unngå operasjon, men ved store plager vurderes det. Mange får bedring av symptomene i bena ved operasjon, men effekten på ryggsmertene er varierende og usikker.