Nakke og skulder

NAKKE OG SKULDER

Vondt i nakke og skulder

Låsning i nakken

Muskelspenninger i nakke

Senebetennelse i skulder

Prolaps i nakken
Nakke og skuldersmerter

Nakken spiller en viktig rolle i kontroll av balanse, bevegelse og for å tolke syns-og sanseinntrykk. Derfor kan plager fra nakkeregionen gi symptomer fra langt mer enn bare nakken. Smerter i nakke og skulder henger ofte også sammen, da disse samarbeider tett og er nært tilknyttet hverandre i bevegelse. En fysioterapeut kan hjelpe deg å vurdere hvorfor du har fått smerter og hvordan det best kan behandles. På denne siden kan du lese mer om forskjellige plager fra nakke- og skulderregionen og hva du bør gjøre når de oppstår.

AKUTTE NAKKESMERTER - KINK I NAKKEN - HEKSESKUDD

Kink i nakken har en hyppig forekomst, spesielt blant aldersgruppen 15-30 år. Det kan oppstå på forskjellige måter, men typisk er at man våkner med "låst" nakke og smerter i nakken etter å ha ligget skjevt. Det oppstår også ofte i forbindelse med aktivitet og brå bevegelser. Nøyaktig årsak er ukjent, men ofte finner man en krampelignende tilstand i muskulaturen som er åsaken til at det føles som at nakken har "låst" seg.

Hva kan du gjøre selv?

Her handler det om å få musklene til å slappe av. Varmebehandling med for eksempel varmeflaske kan være effektivt, og å forsøke å bevege nakken forsiktig i forskjellige retninger uten å presse smertegrensen for mye kan være effektivt.
OBS hvis du har smerter som stråler ut i armen skal du oppsøke lege eller fysioterapeut da det kan være andre årsaker til smertene enn kink i nakken.

Trenger du behandling?

I de aller fleste tilfeller går dette raskt over av seg selv, men dersom du sliter med å komme deg på jobb eller få hverdagen til å gå rundt mens dette står på, kan en fysioterapeut hjelpe. Ofte trenger du bare èn behandling for å løse opp i muskelspenningene, og de fleste er tilnærmet helt bra etter denne ene behandlingen.  Dersom du har gjentagne låsninger i nakken anbefales det at du får en vurdering og undersøkelse av nakken for å få vite hvordan du skal forebygge dette med riktig trening

MUSKELSPENNINGER I NAKKE/SKULDER

Perioder med mye stress, ensidig belastende arbeid og kontorarbeid kan gi det som kalles "myalgi" i nakke-skulderområdet. Myalgi betyr muskelsmerter, og kommer ofte av muskelspenninger som har stått på over lengre tid. Du merker gjerne smerter fra mellom skulderblad, oppå skulderbuen, opp langs nakken og noen opplever også å få hodepine.

Hva kan du gjøre selv?

Det beste man gjør for å forebygge disse smertene er å variere arbeidsstilling og arbeidsoppgaver, sørge for å trene muskulaturen som er spent og være fysisk aktiv på fritiden. Forskning har vist at enkelte spesifikke styrkeøvelser for skuldrene kan være med på å behandle og forebygge størsteparten av myalgier som har sammenheng med stillesittende arbeid og ensidig belastende arbeid. Når smertene står på kan en varmeflaske gi noe lindring.

Trenger du behandling?

Dersom du er flink til å avlaste, variere stillinger og oppgaver og å trene klarer du mest sannsynlig å holde smertene på en armlengdes avstand. Når muskelsmertene og muskelspenningene har vart over lengre tid, kan du begynne å merke smerter på daglig basis. Hodepine kan begynne å forekomme hyppigere, og det er vondt å gjennomføre en dag på jobb. Da er det anbefalt å få behandling hos en terapeut for å få avslapning i muskulaturen, samt få instruert i hvilke øvelser du bør gjøre hjemme for å holde dette på en armlengdes avstand. Mange blir svært bra med behandling alene, men uten trening vil smertene komme tilbake etter en periode.

PROLAPS I NAKKEN

Hele ryggsøylen, inkludert nakken, er bygget opp av virvler. Mellom virvlene har vi noe som kalles mellomvirvelskiver, som består har hard brusk med en myk kjerne inni. Disse skivene skal fungere støtdempende når vi beveger oss, og de sørger også for at hver virvel kan bevege seg litt i forhold til hverandre så ryggen ikke er ett sammenhengende stivt ben. Slitasje kan medføre at brusken får en sprekkdannelse, og da kan den myke kjernen bli presset ut, det er dette vi kaller et prolaps. Dette kan gi et trykk på nervekanal og nerverøtter, og medføre smerter både i nakke og som stråler ut til ene armen. Man vil kunne få sterke smerter i nakken, og mulig kraftsvikt eller endret følesans i armen.