Prolaps

PROLAPS

Ryggsøylen din er sammensatt av 33 ryggvirvler (knokler) som ligger oppå hverandre. Mellom dem har vi mellomvirvelskiver (brusk) som skal fungere støtdempende og gjør at virvlene kan beveges i forhold til hverandre når vi snur oss eller bøyer oss. Disse skivene er bygget opp av en bløt kjerne med en hardere, ringformet fiberbrusk rundt. Det hender ved foreksempel alderbetinget slitasje eller en plutselig for stor belastning at trykket på skiven blir for høyt, brusken brister, og noe av brusken samt den bløte kjernen presses ut. Da har man det som kalles en diskusprolaps.  Men er det farlig for deg, og når bør du oppsøke hjelp? Betyr dette at ryggen din er ødelagt?

SYMPTOMER

Først og fremst er det viktig å vite at mange kan ha prolaps uten å merke noe til det. Det er først når den bukende mellomvirvelskiven trykker på nerver, eller at når bristen er så stor at den myke kjernen renner ut og gir en kjemisk irritasjon at man vil oppleve smerter og plager.

Prolaps med trykk på nerven vil ofte gi akutte smerter i korsrygg eller nakke, og man opplever en stivhetsfølelse. Smertene vil typisk stråle ut i ben og fot, og en kan oppleve kraftsvikt og følelsen av å måtte slepe med seg benet. Disse symptomene i benet er også kjent som "isjias". Det vil være vondt å skifte stilling, for eksempel å snu seg i sengen eller å reise og sette seg.

Dersom prolapset ikke trykker på nerve, kan man allikevel ha noe smerter fra ryggen grunnet skaden på skiven. Dette viser seg ved lokale smerter i rygg som ikke stråler til sete eller ben, og som opplevels som stivhetsfølelse om morgen som blir bedre i løpet av dagen - vær oppmerksom på at dette også kan være symptom på veldig mange andre itlstander i ryggen.

ER PROLAPS FARLIG?

I utgangspunktet er ikke prolaps noe man skal være redd for. Det er smertefult og hemmende, men det går over. Når den akutte irritasjonen gir seg etter noen dager, vil den verste smerten avta. Prolapset vil også ofte trekke seg tilbake av seg selv i løpet av noen uker, og smertene som kommer av trykk på nerve vil også avta. Ofte er redselen for at ryggen er "ødelagt" mer skadelig enn selve prolapset, da man oppfører seg annerledes og beveger seg mindre. Mindre bevegelse har faktisk vist seg å kunne forverre smertene fra prolapset, mens økt fysisk aktivitet har vist seg å hjelpe med å reparere skaden, blant annet grunnet økt blodgjennomstrømning.

Det er vanlig å ha smerter i lengre tid etter et prolaps, mange opplever å være plaget i måneder, men hvis man styrker ryggen og holder seg fysisk aktiv går det raskere over.

I enkelte tilfeller er det så stort trykk på nerven at man, som nevnt over, mister kraft og kanskje også følelse i benet. Dersom det trykket på nerven vedvarer vil nerven kunne bli skadet. Hvis man opplever kraftsvikt eller lammelse som raskt er i forverring og har man behov for sterke smertestillende bør man oppsøke lege - da kan operasjon være aktuelt.

"Cauda equina" er nerven som forsyner baken og underlivet med følesans og muskelkontroll. Dersom der kommer trykk på denne, får man noe som kalles "Cauda equina syndrom". Dette er en svært sjelden tilstand. Man mister kontroll over urin og avføring, og kan oppleve nedsatt følesans(nummen) i området. Cauda equina syndrom krever rask behandling, så dersom man opplever symptomer på dette bør man kontakte lege raskest mulig. Aller helst bør man være operert innen 24 timer.

HVA KAN DU GJØRE SELV?

De første få dagene er det ok å ta det litt med ro og gi kroppen mulighet til å redusere irritasjonen. Deretter er det viktig å komme seg i bevegelse. Du skal ikke trene hardt og løfte tung, men lett fysisk aktivitet som å gå tur vil gjøre at helingstiden blir kortere. Prøv å veksle mellom hvile og normal aktivitet. Snakk gjerne med legen din om smertebehandling, smertestillende medisiner kan være fint å bruke den første tiden, men du bør ikke gå på dette for lenge. Forsiktig styrketrening av mage- og ryggmuskler har vist seg hjelpsomt. Ta gjerne kontakt med en fysioterapeut som kan instruere i riktige øvelser, dosering og teknikk.

Prolaps

Er prolaps farlig?