Lener seg på fjellvegg, ute på tur
Smerter og skader,  Livsstil

100.000 SKRITT

NRK skrev en artikkel om en kompisgjeng som tok en utfordring og gikk 100.000 skritt, 74 km, på 24 timer. Artikkelen kan du lese HER. Jeg må jo si med en gang at jeg syns det er kjempestilig gjort, og for en ståpåvilje (heiaheia!). Men oppi alt velfortjent skryt som de får av lege og Tore «på sporet» Strømøy, så vil jeg gjerne få komme med en tilleggskommentar. Jeg jobber store deler av arbeidsuken min med overbelastningsskader, så å ukritisk rose en sånn tur uten å legge til en disclaimer eller to syns jeg blir mangelfullt.

Tilpasning

Kroppene våre er så utrolig smart laget at vi kan tilpasse oss det meste av belastning, men det er her nøkkelordet ligger; tilpasning. Uten tilpasning til belastning, blir belastning fort overbelastning. Det er derfor fysioterapeuter maser så mye om den der styrketreningen, den beskytter oss fra overbelastning.

En tur på 100.000 skritt for en som ikke er vant til å gå veldig lange turer kan gå veldig bra, som det gjorde for guttegjengen fra Haugesund og Karmøy. For andre som kanskje er noe mindre vant til belastning kan det lede tretthetsbrudd eller overbelastningsskader i sener. Kopierer direkte fra NHI sin artikkel om tretthetsbrudd : «Mosjonister og soldater kan få tretthetsbrudd i forbindelse med en brå oppstart av trening og utmarsjer.» Selvfølgelig vil de fleste komme godt ut av en sånn tur, men vit at plutselig for mye aktivitet fort kan være skadelig.

De fleste vil merke det før et brudd oppstår eller når en sene begynner å bli irritert, men er man en gjeng som går sammen og har bestemt seg for å gå fulle 100.000 skritt kan det fort være vanskelig å være den som gir opp. Da fortsetter man å belaste på en kroppsdel som trygler om pause, og man pådrar seg skader.

Det er ikke så fryktelig mange ukene siden NRK kunne fortelle om et treningssenter som hadde kjørt en «Cråssfi» time hvor 3 medlemmer hadde blitt innlagt på sykehus med Rabdomyolyse. Treningen var hard, og disse 3 hadde presset seg mer enn de burde. Rabdomyolyse er en tilstand som oppstår etter voldsomt hard trening som du ikke er vant til, og kan medføre akutt nyresvikt. Treningssenteret måtte tåle en del tyn i ettertid for at de ikke tok ansvar for folk sin helse. Det er et veldig godt eksempel på at for mye for tidlig er farlig.

Opp som en løve, ned som en vaskeklut

Jeg syns det er dumt å utelukkende kritisere utfordringer som 100.000 skritt på 24 timer. Som overlegen kommenterer i NRKs artikkel kan en sånn utfordring og mestring bidra til at man kommer i gang med aktivitet og får ny motivasjon. Dessuten vet vi at en av de største truslene vi har mot folkehelsen i dag er at for mange sitter for lenge på rumpen, så vi bør jo heie på de som bruker kroppen. Men det finnes en mellomting. Som min far pleier å si «det er forskjell på å barbere seg og kutte av seg hodet». For de aller fleste som vil komme i gang med aktivitet (og ikke falle av etter noen få uker), så er faktisk beste oppskriften å bygge sten på sten. Starte i det små med oppgaver som er lett å mestre så man får bygget opp en god vane. Mange som begynner med aktivitet og trening har litt «det er nå eller aldri» tankegangen og hiver seg ut i trening mange ganger i uken og gjerne lange, tunge treningsøkter. De faller like raskt av som de begynte. Det blir litt «opp som en løve og ned som en vaskeklut»-tendenser. Å bygge sakte på er det mest bærekraftige og (viktigst for fysioterapeuten) det er skadeforebyggende.

Hørt om bestemoren som begynte å trene når hun var noenogsytti år, og nå løfter 120 kg markløft? Hun har bygget sten på sten, les her

Så, til deg som sitte hjemme og lurer på hvor det beste stedet for deg å starte er; bare start et sted, helst med noe som føles overkommelig. Og så øker du distanse, hastighet eller tyngde på vekter litt for hver gang du trener. Da bygger du gode vaner og en sunn kropp før du vet ordet av det!

Trenger du et eksempelprogram for å komme i gang? Trykk her for 15 minutter effektiv trening

Fysioterapeut i Bergen, Vitum Fysioterapi AS

Sonia, Vitum Fysioterapi AS i Bergen

Utdannet personlig trener og fysioterapeut.

Leave a Reply

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *