Meniskskade kne

4 RASKE OM MENISKSKADE

Mange har hørt om «menisk», og har du drevet med en eller annen form for idrett i ungdommen har du nesten garantert enten hatt en medspiller som har skadet menisken eller kanskje du har skadet en av meniskene selv. Men vet du egentlig hva en menisk er, hva som er symptomene på at den er skadet? Og bør du opereres?

1. Hva er en menisk?

Meniskene er brusk-ringer som ligger i knærne dine og skal fungere støtdempende og stabiliserende. Du har to stykker av dem i hvert kne. De ligger som hesteskoformede eller «c»-formede ringer med åpningen på hesteskoen pekende innover mot midten av kneet.

Bildet er lånt av NHI fra deres artikkel om kneskader, trykk på bildet for link til artikkelen

2. Hvordan skades menisken?

Du kan få akutte meniskskader ved plutselige vridninger, tenk håndballspiller som raskt endrer retning, eller du kan ha slitasjeskader over tid, såkalte degenerative meniskskader. De akutte kan variere i alvorlighetsgrad, noen merker sterke smerter umiddelbart, mens de som får mindre skader av menisken kanskje ikke merker noe før noen timer senere. De degenerative meniskskadene kommer gjerne hos voksne og eldre når menisken har blitt svekket av slitasjeforandring over tid og så utsettes kneet for et ellers lite uhell som forårsaker en skade.

3. Symptomer på meniskskade

Hevelse i kneet, smerter i kneet, vansker med å rette kneet helt ut eller bøye det, kan oppleves som at kneet «gir etter». Ved enkelte meniskskader kan du få følelsen av at kneet «låser» seg og/eller lager klikkelyder ved bevegelse. Det kan være vondt å gå og stå.

4. Må meniskskader opereres?

I mange tilfeller kan man trene opp kneet for å tåle for litt mindre støtte og støtdemping fra menisk, og man kan behandle hos en fysioterapeut for å lindre smerter og gjenvinne bevegelighet og stabilitet. Lege og fysioterapeut vil kunne gi anbefalinger på om skaden bør opereres eller ikke. Akutte, store meniskskader opereres som regel, mens små skader samt degenerative skader behandles konservativt, altså med opptrening. Opereres du for meniskskade kan du være i økt risiko for å utvikle artrose senere i livet.

LES OGSÅ: Lager leddene dine lyd?

Fysioterapeut i Bergen, Vitum Fysioterapi AS

Sonia, Vitum Fysioterapi AS i Bergen

Trenger du fysioterapi i Bergen for behandling av skadet menisk? Ta kontakt på 46789557 eller kontakt@vitumfysio.no