I got your back

5 KJAPPE OM PROLAPS

(Bildet er lånt, ukjent opprinnelse)

De fleste har hørt om (skive)prolaps, og størsteparten synes nok det er et skummelt ord og en slags dødsdom for ryggen, men de færreste vet hva det faktisk innebærer. Heldigvis er det langt fra en så farlig diagnose som mange frykter. Her er 5 kjappe om prolaps som forhåpentligvis kan fungere som gode råd på veien til å bli bedre.

Prognose

Jeg skal ikke lyve, det kan være ganske vondt mens det står på, noen opplever det som hemmende for normal livsførsel. Trøsten er at det går over! 9 av 10 blir bedre etter 6 uker, selv uten behandling. Ikke 100% etter 6 uker, men mye bedre. Derfra skal smertene gradvis avta. Har du trykk på en nerve med utstrålende smerter til ben kan det ta noe lenger tid. Lurer du på om du kan være 1 av 10, ta kontakt med lege eller fysioterapeut for å få vite hva å gjøre fremover.

Hva bør du gjøre?

Ispakke på ryggen daglig og, hvis smertene tillater det, gåturer. Du bør trosse ubehag og lett smerte, men ikke sterk smerte. Gåturer gjør at kroppen heler raskere.

Kommer du til å ha smerter resten av livet?

Høyst, høyst sannsynlig ikke. Prolapset trekker seg tilbake, trykket på nerve går vekk, og irritasjonen som kom når prolapset oppsto roer seg. Noen kan få tidvise hekseskudd/kink i ryggen i ettertid og blir svært bekymret for en ny runde med prolaps. Får du dette med jevne eller ujevne mellomrom kan du oppsøke en fysioterapeut vil gi deg riktig opptrening for å forebygge flere kink, sannsynligheten er høy for at det ikke er et gammelt prolaps eller et nytt et som gir deg plagene, men heller muskulære plager.

Når bør du kontakte lege?

Enkelte (svært få) som får et prolaps i korsryggen, får trykk på en nerve som heter Cauda Equina. Da får man nedsatt følelse i underliv og problemer med å holde på urin og avføring. Da skal lege kontaktes snarest (ikke ikveld, ikke imorgen, nå). Har du sterkt redusert kraft i en arm (nakkeprolaps) eller et ben (prolaps i korsrygg) er det også lurt å konsultere med lege.

Får jeg prolaps pga feil løfteteknikk?

Niks. Ryggen tåler mye, mye mer enn du tror, og selv om mange preker «løft med bena», så er det kommet en del forskning etterhvert som tyder på at du ikke beskytter deg mer for ryggskade ved å løfte med rett rygg. Får du et prolaps har du mest sannsynlig vært utsatt for dette lenge, og det er ikke løfteteknikken din som er siste dråpen i vannglasset, det er løftet generelt – prolapset hadde kommet uansett.

Jeg håper noe av dette kan ha vært til hjelp eller kan komme til hjelp en dag. Ikke nøl med å ta kontakt hvis jeg kan svare på spørsmål om prolaps eller andre plager!

Fysioterapeut i Bergen, Vitum Fysioterapi AS

Sonia, Vitum Fysioterapi AS i Bergen

Trenger du hjelp med å behandle vond rygg? Fysioterapi og massasje kan være en ypperlig behandling. Bestill time nå for rask behandling!

2 comments