Vektløfting
Livsstil

BLI EN SOM FÅR TING GJORT

Noen av oss er sånne typer som får gjort det de har tenkt. De får ryddet hus, de får trent, lagd sunn mat. Noen av oss er sånne som får veldig lite gjort, og sliter med å få gjennomført nyttårsforsetter, ta seg sammen for å få gjort husvasken, eller stå opp når alarmen ringer istedenfor å slumre. Hva er det som skiller dem som får ting gjort og dem som sluntrer unna og sitter igjen med dårlig samvittighet?

La oss snakke dopamin. De som ofte får ting gjort og oppnår mål de har satt seg, har en større utskillelse av dopamin enn andre. Dopamin er et signalstoff i hjernen, og er på mange måter motivasjons»dopet» vårt. Hvis hjernen kobler en oppgave med belønning, vil den skille ut masse dopamin når du tenker på oppgaven, slik at du blir motivert til å gå i gang. Du må trene hjernen til å oppleve belønning med de oppgavene som tar deg nærmere målet ditt, og du kan altså trene opp hjernen til å skille ut dopamin for eksempel når du tenker på små delmål du har satt seg.

Belønningen, som her er å ha fullført en oppgave, må være på kort sikt. Si du har et langsiktig mål om å løpe en mil. De første dagene du tenker på det blir du kanskje giret og klarer å komme deg ut døren, men belønningen kommer ikke med en gang, du klarer jo ikke løpe en mil første dagen du knytter på deg skoene. Kanskje er det tungt og du føler formen er dårligere enn du forventet. Null dopamin, og før du vet ordet av det har du falt av (nok en gang). Setter du deg derimot et mål som er mulig å oppnå på kort sikt, er belønningen mye nærmere, og hjernen kobler lettere dopaminutskillesle med belønningen (utført oppgave). Lag en plan for dagen når du våkner om morgenen; etter jobb idag skal du ut og løpe i 15 minutter. Kanskje lite fra et treningsperspektiv, men det vil føles godt å ha mestret, og du vil sitte igjen med en positiv opplevelse som ikke gjør at du gruer deg til neste økt.

Tips; Start dagen med å sette deg ett eller to overkommelige dagsmål. Brette klær. Rydde en skuff. Gå en tur. Alle små dagsmål som du får gjort og som du klapper deg selv på skulderen for, er ett steg nærmere å ha trent opp hjernen til å aktivere belønningssystemet når du utfører små oppgaver, og plutselig har du mer motivasjon til å gå i gang med plikter og oppgaver. Før du vet ordet av det er du en sånn person som får ting gjort og kommer i mål med ønskene dine!

Sonia, Vitum Fysioterapi

Leave a Reply

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *