Kaffebønner i hvit skål
Ukategorisert

DU MÅ NED, IKKE OPP

Har du kjent på å være sliten over lengre tid? Vondt i muskler, vondt i hodet, lite initiativ, vanskelig å sove? I perioder du sover lite og er veldig stresset kan det være naturlig å tenke at du må komme deg «opp». Du trenger energi til å få gjort jobben din, holdt huset, være en partner, men det er ingenting igjen i deg til å få gjort det du skal. Du vil kompensere for manglende energi og lite søvn med mer kaffe, sukker og kanskje energidrikk. Du skal jo få opp energien for å klare å komme deg gjennom.

Feil. Du må «ned», ikke «opp».

Stresshormoner

Når vi har mye å tenke på, mye og gjøre og følelsen av å ikke komme ajour med alt vi skal, da går kroppen inn i et stressmodus. Du bades i stresshormoner. Stresshormoner kan være helt vanvittig supre når du trenger dem i korte perioder, men over lenger tid begynner du å merke de negative effektene på kroppen. Et eksempel på dette er søvn. Noen ligger og grubler og sovner ikke. Andre sovner lett fordi de klarer å legge vekk tankene, men kroppen er fremdeles i beredskap. Da våkner man gjerne flere ganger om natten eller flere timer før man skal stå opp uten at man får sove igjen. Dette skaper en negativ spiral, hvor man blir mer trøtt og sliten, mer stresset og sover enda dårligere. Det er da ekstra kaffe og energidrikk virker ekstra fristende.

Du må ned

Kaffe er ikke dårlig for deg. Med mindre du opplever mye stress. Kaffe stimulerer til produksjon av enda flere stresshormoner. Det kan være fint for å få deg «opp» etter en søvnløs natt i ny og ne, eller for å booste deg før en treningsøkt. Sliter du med stress over lenger tid er ikke kaffe løsningen, det kan heller virke mot sin hensikt.

For å komme ovenpå igjen må du ned. Du må tillate deg en pause. Du må fjerne stress fra livet. Viktigst av alt er at du må motvirke stresshormonene. Energidrikk, kaffe og lett energi i form av sukker og raske karbohydrater hjelper deg ikke ned.

Løsningen

Å si at man har løsningen er vel kanskje litt enkelt. Til syvende og sist må du ta tak i hverdagen og se hva du kan gjøre for å fjerne det som gir deg stress. Det er ikke alltid så enkelt, jobben krever, hjemmelivet krever, og pandemien kan vi ikke akkurat sette på pause. MEN – og det er et stort «men» her: Det finnes en løsning som gir effekter i kroppen som reduserer stresshormoner og beviselig gjør deg bedre egnet til å takle stress. Trening. Få opp pulsen, kom deg ut i naturen, på treningssenter eller ta en sirkeltrening i stuen. Trening har vist seg å være kjempeeffektivt i krigen mot stresset. Du får en midlertidig økt stressrespons i kroppen i forbindelse med en treningsøkt, men denne roer seg raskt og du vil få en mer positiv hormonell balanse, samt bedre evne til å takle stresset når det oppstår.

Litt er bedre enn ingenting! Alt fungerer, så lenge du blir sliten, bruk den treningsformen du vil!

Fysioterapeut i Bergen, Vitum Fysioterapi AS

Sonia, Vitum Fysioterapi AS i Bergen

Trenger du hjelp i gang med riktig trening for deg? Ta kontakt idag! Jeg er utdannet både fysioterapeut og personlig trener, og kan hjelpe deg godt i gang.

Leave a Reply

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *