Behandling av rygg
Rygg,  Smerter og skader

ER RYGGEN DIN ØDELAGT?

Mange som oppsøker meg i klinikken har slitt med ryggsmerter i mange år. Det startet kanskje med en prolaps, eller en «låsning» i ryggen, så har smertene kommet og gått siden. «Ryggen min er ødelagt» hører jeg ofte når jeg spør hva smertene kommer av. La meg bare si det med en gang:

Ingen har en ødelagt rygg!
(med mindre du har vært i en voldsom ulykke, men ofte kan det også ordnes)

Etterhvert vet vi ganske mye om ryggsmerter og prognose, og en av de faktorene som står tydeligst frem som det største hinderet for bedring er nettopp dine egne forventninger til egen rygg. Hvorfor? Vet ikke. Vi vet at mennesker som har fått tatt et MR-bilde av ryggen og som får se bildene hvor man påviser prolaps, degenerasjon (slitasje, tenk rynker, det er like vanlig) eller noe annet snusk, de har dårligere prognose for bedring. Å tenke at ryggen er ødelagt gir en forventning om at den ikke kan bli bedre, og du forsterker det smertebildet og de negative mønstrene du allerede har. Sannheten er at de aller fleste av oss vil ha ganske mye snusk på et MR-bilde eller røntgenbilde, selv om vi ikke opplever smerter, så snusk er ikke lik smerter, og en prolaps er ikke lik ødelagt.

Vi vet at mange lever med prolaps uten å vite det engang. Vi vet at mange har slitasje i ryggen uten å merke noe til det. Vi vet at hos dem som har hatt et symptomgivende prolaps vil mest sannsynlig kroppen fikse seg selv, prolapset kan trekke seg noe tilbake og du vil etter en periode ikke slite med smerter og stivhet lenger. Vi vet at når noen får muskelsmerter vil det også gå over. Trikset er å gi kroppen optimale forhold for reparasjon og heling. Bevegelse og trening gir kroppen næring til å fikse seg selv. Kroppen din er ganske fantastisk, bare ved at du gir den riktige forhold vil den reparere det meste. Du har altså ikke klart å ødelegge den.

Så hvorfor har du smerter fremdeles, etter mange år, når kroppen er så dyktig på å fikse seg selv? Fordi du ikke gir den optimale forhold. Kanskje du etter første episoden med ryggsmerter bevegde deg annerledes. Avlaster du? Belaster du ene siden mer enn andre? Unngår du enkelte bevegelser eller øvelser fordi du er redd for ryggen din? Du har kanskje en jobb eller hobby som er belastende for ryggen, uten at du har styrken til å tåle belastningen. Jeg ville anbefalt å få en ordentlig sjekk hos en fysioterapeut for å se etter styrker og svakheter, og få et treningsprogram for å styrke kroppen – det er en av de få tingene vi vet vil gjøre en stor forskjell. Å gå til behandling med massasje, traksjon eller annen behandling er veldig fint for å lindre smerter her og nå og vil gjøre deg smertefri nok til å kunne komme i gang med trening, men langsiktig er det trening som er magien. Og så ville jeg så absolutt latt vær å tenke at ryggen er ødelagt, gi den litt mer creds, den stiller opp for deg hvis du stiller opp for den.

(Joda, det finnes selvfølgelig tilstander hvor smertene ikke går over, men det er fryktelig sjelden. Få sjekket smertene dine hos en lege eller fysioterapeut hvis de varer mer enn 2 uker eller hvis de er hemmende for normal bevegelse, det meste kan utelukkes eller bekreftes med en rask sjekk).

Gi meg gjerne en lyd hvis du lurer på noe!

Sonia, Vitum Fysioterapi