Stress kan gi muskelsmerter

FYSISKE PLAGER FRA STRESS

Mange tenker på stress som noe som skjer i psyken din. Det er ørelitegrann sannhet i det, men stress skjer i høy grad i kroppen din, og kan gi deg langt flere plager enn du liker å tro.

Stress kan være både nyttig og nedbrytende

Stress er i bunn og grunn og hjelpsom og nyttig respons på det som skjer rundt deg og er med på å sørge for din overlevelse. Når det skjer noe uventet for eksempel i biltrafikken, vil en stressrespons hjelpe deg å reagere. Når du har mye å gjøre på jobb, vil stress hjelpe deg med å prestere. En situasjon som krever ekstra innsats og skjerping vil medføre at du får høyere puls, høyere blodtrykk, du får raskere pust, musklene er aktivert og klar til å reagere, pupillene utvides og blikket fokuseres – alt så du skal kunne reagere raskest og best mulig. Dette er en vanvittig nyttig og positiv respons i kroppen som kan bli fryktelig negativ hvis den er vedvarende.

Les også: Har du rett løfteteknikk?

Korte perioder med disse fysiske reaksjonen har ingen negativ effekt. Over tid vil det utsette deg for hjerte-karsykdommer pga det høye blodtrykket og pulsen som økes, du kan få smerter i muskler da det hyppig står mer spenning i dem enn nødvendig, og fordi hjernen nedprioriterer ressurser til immunsystemet vil du være mer utsatt for sykdom og ha langsommere heling av skader. Stress, som så mange av oss tror er psykisk, er en trussel mot også fysisk helse. Det er klart mange påvirkninger på mental helse som sinnstemning, søvn og hukommelse, men denne gangen forholder jeg meg til det fysiske.

Hvorfor skriver jeg dette? Jeg ser langt flere stress-relaterte problemstillinger i klinikken, enn jeg ser skader forårsaket av en direkte skademekanisme (overtråkk, fall, overbelastning etc.). Mange spør meg også hvorfor de har slitt med plagene så veldig lenge, og hvorfor ingenting hjelper, og kan ikke forstå hvorfor akkurat de skal få senebetennelser eller smerter i muskler når de ikke har gjort noe utover det vanlige. Jeg tenker derfor at det er viktig at du har kunnskap om hvordan stress kan skade. Da kan du gjenkjenne det som årsaken til langvarige (og kanskje uforklarlige) plager, og du kan ta tak i det selv før det blir et stort problem.

Kan du gjøre noe med stresset?

Så hva gjør du, når du opplever høyt stressnivå over lengre tid? Det er ikke alltid vi kan styre hva som skjer på jobb, med ungene, på hjemmebane, med venner og familie, men skal du bare la stresset spise deg opp innenfra?

Jeg tenker at med de risikoene stress utgjør for din helse bør du absolutt ikke akseptere at det er en del av hverdagen over lenger tid! Det kan føles håpløst å ta tak i, men det er alltid råd å få.

Det første du bør gjøre er å stikke en finger i jorden og ta en alvorsprat med deg selv. Er det noe du kan gi litt mer f* i? MÅ huset være ryddet til alle tider, og MÅ det være du som tar ansvaret? Kan noe delegeres? Kan ungene gis mer ansvar og må dere være med på alt? Kan du si fra på jobb at nå er det for mye? Finnes det 10 minutter i hverdagen du kan ta for deg selv, lukke en dør og be om helt fri? Er du flink nok til å gjøre ting du faktisk liker når du har tid til overs, og prioriterer du deg selv innomellom?

Du kan motvirke de fysiske, negative konsekvensene av stress

Er svaret negativt på samtlige av spørsmålene, er ikke alt håp ute enda. Selv om du ikke klarer å fjerne årsakene til stress kan du fremdeles motvirke de negative effektene som kan gi deg sykdom på sikt.

Får du tid til litt trening i hverdagen kan det være med på å redusere muskelspenninger, det kan senke blodtrykk og puls, du sover bedre, det motvirker betennelser og det gjør deg mer motstandsdyktig mot skader.

Du stresser ikke mindre, men du «vasker» vekk de fysiske skadene av stresset. Det vil ta tid og pittelitt trening vil ikke kunne motvirke masse stress, men alle monner drar og du er på vei i rett retning, mot bedre fysisk helse. Som et pluss vil trening og aktivitet også bidra til en bedre psykisk helse.

Når du velger treningsform for å motvirke stress, er det viktig at du velger noe som føles overkommelig, lysbetont, hvor du kan presse deg litt, men også unngå at det stresser deg pga for stort prestasjonskrav.

Lykke til! Stress er ikke alltid lett å fjerne, men det er definitivt verdt å gi det et ordentlig forsøk!

Fysioterapeut i Bergen, Vitum Fysioterapi AS

Sonia, Vitum Fysioterapi AS i Bergen

Trenger du hjelp til å redusere muskelspenninger? Massasje kan være en ypperlig behandling mens du kommer i gang med trening!

 


Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *