Løfteteknikk

HAR DU RETT LØFTETEKNIKK?

Er du redd for at det er feil løfteteknikk som er årsaken til smertene dine? Ryggen din, som resten av kroppen din, er laget utrolig smart. Den er enormt tilpasningsdyktig og elsker å bli bruk i alle slags mulig variasjoner. Ved å bruke ryggen, innenfor de rammene den er tilpasset til, styrker du den og ivaretar du den. Avlaster du konsekvent ryggen og sørger for å «beskytte» den ved å løfte med bena selv når du skal løfte lette ting, da svekker du ryggen. Den tåler mindre, får lettere vondt og kommer inn i en ond sirkel med avlastning og lav toleranse for bruk.

Les også: Senebetennelse i skuldren

Rett løfteteknikk avhenger av hvor sterk du er

Like lite som du får vondt av å bruke armene til hverdagsoppgaver, får du vondt av å bruke ryggen. Armene dine ville også klaget hvis du utsatte dem for belastning som er mye tyngre enn du klarer, ryggen er ikke annerledes, og den er IKKE mer skjør enn resten av kroppen.

Du skal selvsagt løfte med beina når du løfter fryktelig tungt, men det er IKKE fordi ryggen din ikke skal brukes. Når du løfter veldig tungt er det lurt å fordele vekten mellom ben og rygg, så det er flere muskler som er med og tar belastningen. Du får altså ikke vondt i ryggen av å løfte med bøyd rygg, du får vondt i ryggen når du løfter tyngre enn ryggen har styrke til å klare.

Bruk ryggen

Ingen av bildene over er feil. Sørg for å bruke ryggen i et hav av forskjellige belastninger og utgangsstillinger, da styrker du ryggen og får en kropp som tåler mer. Ryggen din er ikke laget av porselen, en det kan fort føles sånn hvis du utelukkende avlaster den med å løfte med bena.

Sliter du mye med ryggsmerter? Les andre innlegg om ryggsmerter her: Er ryggen din ødelagt? og her: 5 kjappe om prolaps

Sonia, Vitum Fysioterapi AS i Bergen

Du finner Vitum Fysioterapi AS på Kringsjåveien 83 5163 Laksevåg :

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *