Ønsker du å bli bedre på noe?

HVORDAN BLI BEDRE

Har du begynt på nye prosjekter og satt deg nye mål gang på gang, uten å føle at du kommer noen vei? Gir du opp før du kommer i mål? De to på bildet over her er min bror Andrè og vår gode venn Truls. De er begge den typen mennesker som får til alt de bestemmer seg for. Begge er helt rå på alt de gjør. Hva er det sånne mennesker er lagd av som vi andre ikke har? Sannheten er at de er ikke satt sammen av andre ting enn oss andre. De har bare knekt koden for hva det krever å mestre noe. Det morsomme er at du kan du og! Med innsats, ståpåvilje og noen enkle leveregler kan du komme svært langt.

Uansett hva du vil bli bedre på, finnes det noen regler å følge. Akkurat i dette innlegget tenker jeg i hovedsak på trening, men prinsippet er egentlig det samme nesten uansett hva du vil bli bedre på/i. Her kommer noen tips som hjelper deg på veien mot å klare å løfte tyngre, klare å stå på hender, klare å løpe 1 mil, få bedre balanse, hoppe høyere, bli bedre i en sport – uansett hva må du :

Komme deg ut av komfortsonen

Hvis du skal bli bedre, så må du faktisk prøve på ting du ikke klarer. Mange jeg trener med vil slippe å gjøre oppgaven jeg gir dem, fordi «det klarer jeg ikke». Det er jo dèt som er meningen, du skal ikke klare det helt først! Det å gjøre noe du allerede mestrer kalles vedlikehold, ikke trening. Ønsker du å klare å ta en hel pushup på tærne kan du trene så mye du vil på knærne, du vil ikke komme videre derfra uten å presse deg videre. Du må til syvende og sist prøve (og feile) på tærne. Du kan prøve å kun ta halve pushups eller trene med en strikk som holder igjen litt av vekten din, men du må sørge for å hele tiden prøve på noe som er litt tyngre og litt nærmere endemålet. Først når du gjør det er du på vei til mål.

Stole på prossessen

Det å bli bedre tar tid. Det kommer til å være dager hvor du føler du er på full fart mot mål, og det vil komme dager som føles som ett skritt frem og ti tilbake. Det er helt naturlig. Stol på at det å trene og presse deg vil gi fremgang. Smør deg med tålmodighet og vær flink til å feire de små seirene. Løp du 5 sekunder raskere på ruten din i dag enn forrige gang? Klapp deg selv på skulderen! Brukte du 3 minutter lenger enn tidligere i uken? Sannsynligvis er du ikke helt restituert, har drukket eller spist lite, klapp deg selv på skulderen for at du har fått deg en treningsøkt, det er en treningsøkt nærmere mål!

Sliter du med å komme i gang med trening? Jeg har laget et treningsprogram for deg som trenger at terskelen er lav når du starter, les mer her

Huske at de som har suksess er de største taperne

Med det mener jeg ikke noe negativt. De som har suksess i livet, i trening, i utvikling, det er de som tør å tape. Om og om igjen. Veien mot suksess og mestring er ikke en ryddet vei som noen tilfeldigvis ramler over, det er en vei du må rydde og grave og lage selv. Ingen vet hvor den leder eller hvordan å komme seg frem, du må finne din vei. Det gjør du ved å feile, og prøve igjen. Du må tape, gang på gang, og orke å reise deg opp igjen og prøve på nytt. Feiler du eller har du et tilbakeslag betyr det ikke at du ikke skal klare dette, det betyr at du er på vei.

Jeg begynte å klatre for ett år siden, og det har ikke bare vært oppover for å si det sånn. Det har vært fall på fall, og jeg har måttet gi opp for dagen flere ganger. Jeg har en rute jeg har som mål å klare, den begynte jeg på i vår og har ikke klart å komme meg til toppen enda. Jeg kommer litt og litt nærmere for hver gang jeg er der og prøver, og jeg GLEDER meg til følelsen den dagen jeg står på toppen og endelig har mestret det! Den følelsen får jeg ikke uten å falle og feile, om og om igjen. Kryss fingrene for neste sommer, folkens!

På klatretur i Sogndal. Klatring er en strålende treningsform og kjempebra for mestringsfølelsen.
På klatretur i Sogndal

Jeg oppfordrer deg til å komme i gang med det du har lyst til å bli bedre på! Ikke la deg stoppe av at du har prøvd før eller du tror du ikke kan. Du kan du og, hvis du bare vil.

Lykke til på veien mot å bli bedre! Hvis du vil inspirere andre, skriv gjerne i kommentarfeltet hva du har klart og hvor lang tid du brukte på å klare det!

Bor du i Tønsberg og vil komme i gang med trening på en effektiv og trygg måte? Truls driver Øya Crossfit, og der er de utrolig dyktig på å inspirere og følge opp, sjekk Facebooksiden deres her

Fysioterapeut i Bergen, Vitum Fysioterapi AS

Sonia, Vitum Fysioterapi AS i Bergen

Gi meg en lyd hvis du trenger inspirasjon, veiledning eller hjelp mot ditt mål, jeg tar imot både fysioterapitimer og PTtimer!

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *