Elde kvinne løfte markløft
Trening,  Senior

LA BESTEMOR FIKSE DET SELV!

Bildet over her er av Shirley Webb, en råkul dame på over 80 år som for noen år tilbake slet med å gå opp trappen og nå løfter mye mer enn jeg kan i markløft ( hun løfter nærmere 120 kg!). Bestemor trenger ikke fikse DET, men jeg lar bildet stå der som et eksempel på at senior ikke betyr svak, og at dårlig form idag ikke trenger å bety dårligere form imorgen.

Jeg opplever stadig vekk at familiemedlemmer er bekymret når familiens overhoder og seniorer skal gjøre noe, ja, egentlig nesten hva som helst. Hente kaffe? Bare sitt du bestemor, jeg fikser det. Hente posten? Jeg løper ut jeg bestemor, ikke tenk på det. Handle? Jeg skal på butikken uansett jeg. Husvask? Matlaging? Hagearbeid? You name it. Jeg hører til og med om folk 70+ hvor familien oppfordrer til å flytte til et hus uten trapper, «da slipper du å slite deg ut med de trappene»

NÅ MÅ VI GI OSS!!

Hvem er det som er mest utsatt for å miste muskelmasse? Eldre. Hvem har størst risiko for fall, skader, brudd, redusert funksjon og bevegelse? De som mister muskelmasse! Hvordan beholder man muskelmasse? MAN BRUKER DEN. For eldre holder det faktisk ikke å bruke den for å beholde den, de må aktivt trene seg opp for å motvirke alderens naturlige muskeltap (yesss, du burde absolutt vise bestemor vektrommet). Og hvis vi skal se vekk fra muskelmasse, benbrudd, sykehusinnlegg og hele den mølja der; hvor selvstendig og voksen hadde du følt deg om noen alltid skulle gjøre alt for deg og du ble parkert i sofaen? Husk, dette mennesket har skiftet bleiene dine og sørget for at du ble en oppegående person. Hvis ingen stoler på at du eller kroppen din holder til å gjøre de oppgavene du har gjort hele livet, hva skjer da? Jo, du eldes enda raskere, for ingen har bruk for deg. Det å være til nytte og kunne bidra har en voldsomt styrkende effekt.

Ikke parker bestemor i sofaen, hun trenger å bruke kroppen sin mye mer enn du gjør. Hvis noen i familien har begynt å bli så dårlig til bens at du føler du MÅ hjelpe bør, du heller tilrettelegge der og da og oppfordre til aktivitet. Man kan nemlig trene seg bedre, selv om man passerer 80. Og 90.

(joda det er selvfølgelig unntak her og, vi skal ikke forsømme våre eldre, men ikke ta fra dem muligheten til å gjøre ting de klarer helt fint selv, det blir en bjørnetjeneste).

Fysioterapeut i Bergen, Vitum Fysioterapi AS

Sonia, Vitum Fysioterapi AS i Bergen

Trenger du hjelp til å redusere muskelspenninger? Massasje kan være en ypperlig behandling mens du kommer i gang med trening!

 

Sonia, Vitum Fysioterapi

Én kommentar

Leave a Reply

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *