Er det farlig at leddene lager lyd?

LAGER LEDDENE DINE LYD?

Knekke fingre med vilje, skuldre som knaker når du ruller på dem, knær som høres ut som låvedører når du setter deg dypt ned, nakke som knaser som om det var sand mellom virvlene?

Jeg blir ofte spurt om det er farlig. NIKS! Du skal ikke bry deg med lydene med mindre de gjør vondt. Knekking eller knasing kan komme av forskjellige årsaker, for eksempel sener som glir over hverandre eller over andre «strukturer» (muskler, sener, knokler etc). Det kan og komme av trykkforandring eller gass som frigjøres (vi har leddvæske som skal fungere som et slags glidemiddel for leddet, og denne inneholder forskjellige gasser), typisk når du «knekker» fingre, eller når du besøker en behandler som gir deg en såkalt «justering» (i hermetegn fordi det er ingenting i kroppen din som er ute av plass og trenger å settes på plass igjen, men det får bli et annet innlegg).

Har du lyder OG smerter bør du oppsøke en behandler. Har du nylig vært skadet og har en knekkelyd i området hvor du ble skadet? Oppsøk en behandler. Har du lyder, uten smerte, uten skade og uten problemer med å bevege deg? Det er helt normalt, det betyr bare at du har leddvæske, muskler og sener – godt er det, alt annet hadde vært veldig kjedelig.

Fysioterapeut i Bergen, Vitum Fysioterapi AS

Sonia, Vitum Fysioterapi AS i Bergen

Trenger du hjelp til å redusere muskelspenninger? Fysioterapi og massasje kan være en ypperlig behandling mens du kommer i gang med trening!

1 comment