Senebetennelse i skulder

Senebetennelse i skulderen

Har du fått vondt i skulderen og ett lite stykke nedover overarmen? Du kan ha fått en senebetennelse i skulderen. Typisk vil du da ha smerter når du beveger armen, og ofte hvis du beveger armen ut som siden som når du skal vaske håret. Avhengig av hvilken sene som er skadet kan smertene også komme av andre bevegelser. Det kan være vanskelig å sove, finne riktig liggestilling, og smertene går typisk ikke vekk selv om du går på betennelsesdempende medisiner. En senebetennelse kan være fryktelig plagsom og tidvis hemmende, så her kommer noen tips til hva du bør gjøre når du får smerter i skulderen.

Hvis du mistenker at du har fått en senebetennelse bør du ta tak i det så raskt som mulig. Tar du det tidlig, kan det også gå raskt over. Går du lenge med det risikerer du at det vil ta veldig lang tid å komme seg, og du sliter mer på senen enn nødvendig.

Hva kommer senebetennelse i skulderen av?

Senebetennelser kommer som følge av overbelastning. Det kan være en akutt for stor belastning for senen som skaper en liten skade, det kan være du har pusset opp huset hjemme og stått med skruing, maling og pussing over lenger tid enn senen er vant til å måtte tåle, eller du kan ha et arbeid eller en hverdag som over tid krever for mye av senen. En senebetennelse kommer alltid av at det stilles større krav til senen enn den er vant til og trent til å tåle, og den rekker ikke kompensere for overbelastningen ved å reparere seg selv.

Hva gjør man med en senebetennelse?

Løsningen er ofte enkel, men tidkrevende. Avlastning er første bud, kan du sørge for at du ikke belaster senen vil den raskt bli bedre. Deretter må du avdekke om det er noe i hverdag eller arbeid som må endres på eller tilpasses for at du ikke utsettes for videre belastning av senen. I enkelte tilfeller er årsaken enkel å endre på, har du pusset opp og blir ferdig med arbeidet vil jo også belastningen forsvinner, og smertene gå over. Er det jobben irriterer senen kan det være vanskeligere å tilpasse, men spør arbeidsgiver – kanskje de har vært borti problemstillingen før. Til slutt må senen trenes, og det er to grunner til det;

For det første vil senen etter å ha gjennomgått en betennelse være slitt og skadet, man får typisk en sene som tåler mindre enn før. Dette må kompenseres for ved trening som kan øke tykkelsen og motstandsevnen til senen.

Den andre grunnen har med arbeidssituasjon og livet ditt å gjøre. Hvis ikke overbelastningen kommer av en engangshendelse (som oppussing), så betyr det at du har en hverdag som krever for mye av senen. Ofte kan man ikke endre på kravene fra hverdagen og arbeid, men du kan trene opp senen til å være sterkere og bedre rustet til å tåle kravene. En større og sterkere sene vil tåle mye mer belastning før den blir overbelastet. Kan du ikke endre på belastningen, må du endre på kroppen din.

Et annet enkelt tips som et lett å ta i bruk, er bruken av varme-og kuldebehandling. I starten når du har en aktiv betennelsestilstand kan kuldebehandling med is hjelpe. Etterhvert som betennelsestilstanden går over og du sitter igjen med en slitt sene som skal trenes opp kan varmebehandling hjelpe med å skape elastisitet og blodgjennomstrømning og dermed bedre heling og lindring. Les mer om når man bruker varme- og kuldebehandling i her

Trenger du å gå til en behandler?

Ofte vil det være smart å få hjelp av en behandler for å komme i gang med riktig trening, spesielt om smertene har vart i mer enn 2-3 uker. Ikke bare kan feil trening eller for mye trening kan irritere senen ytterligere, men du kan og ha en annen skade som ligner på senebetennelse, men som krever en annen behandling. Mange tilstander kan ligne hverandre, så som hovedregel bør du alltid få plagene dine sjekket når de ikke går over med avlastning i en 2-3 ukers periode.

Gi meg en lyd hvis du trenger hjelp eller har spørsmål om senebetennelser

Sonia, Vitum Fysioterapi