Bokser med smertestillende tabletter
Smerter og skader

BØR DU LA VÆR Å TA SMERTESTILLENDE?

De fleste av oss tar en Ibux eller Paracet i ny og ne. Å gå på smertestillende over tid kan ha flere konsekvenser, men jeg skal kun snakke om den ene. Noen ganger vil det nemlig være positivt for deg å kjenne på smerte, og konsekvensen av å redusere smerten kan gi økt skaderisiko eller forlenging av et behandlingsforløp hos fysioterapeuten.

Smerte

De fleste av oss assosierer smerte med noe negativt, men jeg syns vi skal la smerteopplevelsen få litt mer kjærlighet. Smerteopplevelsen er egentlig bare kroppen og hjernen din som er supersmarte og jobber sammen for å sørge for din overlevelse og helse – og det skal vi lære oss å lytte til. Når vi får vondt er det fordi kroppen har plukket opp på signaler om at «Hei, nå skjer det noe her», og så informerer den hjernen om hva det er som skjer. Hjernen vurderer da hvor stor trussel det som skjer er for din helse, og sende smertesignaler basert på den vurderingen. Smerte er enkelt og greit hjernen sin måte å få deg til å slutte å bruke det området som er skadet eller irritert så du ikke skader deg mer. Tråkker du på en spiker samtidig som en øksemann løper mot deg (eller person, økseperson er kanskje mer riktig) ville det jo vært fryktelig dysfunksjonelt om du fikk voldsom smerte av spikeren og ikke kunne bruke foten. Da overser hjernen heller signalene fra foten, og du merker ikke smerten. Smerteopplevelsen er altså styrt av hjernen og skal guide deg til gode valg.

Les mer: Hvordan behandle smerter fra stress

Smertestillende gir økt skaderisiko

Hvis du overbelaster en sene og får en senebetennelse vil det være smertefullt. Kjempelurt, for da slutter du å bruke den en periode, og så får den ro til å heles. Fortsetter du å bruke den risikerer du jo at senen skades mer og ryker. Tar du smertestillende er sannsynligheten stor for at du fortsetter å bruke senen. Du VET helt sikkert at du bør gi området litt fred, men det er lett å glemme seg og du har gitt munnkurv til systemet som skulle minne deg på det – nemlig smerten.

Les mer: Senebetennelse i skulderen, hvordan å kjenne det igjen og hva å gjøre med det

Det vil jo selvfølgelig være situasjoner hvor smertestillende kan være nyttig. Mange typer smerter trenger vi ikke kjenne på og noen er det nyttig å slippe å kjenne på. Noen dager må du bare gjennom arbeidsdagen og tar smertestillende mot en dundrende hodepine. Hvis du har feber er de god å ha. Det er mange situasjoner smertestillende har sin nytte.

Men å dempe på smerte i forbindelse med en skade du rehabiliterer er ikke alltid så lurt. Noen typer smerter skal vi bare være takknemlig for, for de hjelper oss å navigere i behandlingsforløpet.

Medikamentindusert hodepine

Et siste lite tips; hvis du har hyppige hodepiner og jevnlig tar smertestillende kan du komme inn i en ond sirkel. NHI skriver om medikamentindusert hodepine, trykk HER for å lese om det. Går du på smertestillende hyppig og lenge kan du på sikt risikere at du får en slags abstinenshodepine når du ikke tar smertestillende.

Les mer: Er mobilbruk årsak til nakkesmertene dine?

.

Fysioterapeut i Bergen, Vitum Fysioterapi AS

Sonia, Vitum Fysioterapi AS i Bergen

Trenger du hjelp til å redusere muskelspenninger? Massasje kan være en ypperlig behandling mens du kommer i gang med trening!