Tøye
Trening

TØYE ELLER IKKE TØYE?

Mange av oss har hørt at man skal tøye før og etter trening, men er det riktig? Enda flere tøyer når de føler at muskulaturen er stiv og stram, men kan det skade mer enn det hjelper? Når har tøy og bøy noe for seg, og når er det bare bortkastet tid?

.

Å tøye må ha en hensikt

Å tøye er ikke alltid en nødvendighet, men det kan være hensiktsmessig i enkelte tilfeller. Her er eksempler på når tøying kan være nyttig for deg:

– Du driver med en sport som krever stort bevegelsesutslag, som ballett eller kampsport

– Du liker å trene styrketrening, men har så stram hamstring at du sliter med å utføre teknikken korrekt

– Du er så stram i nakkemusklene at du sliter med å snu hodet hele veien rundt.

– Du er så stiv og stram i forside hofte, at du sliter med å rette ut hoften. Du ender da opp med å gå
fremoverlent, eller ha overdrevent stor svai i ryggen


– Du er så stram i ryggmusklene at du sliter med å snu deg eller bøye deg ned

– Du syns det er digg.

Kort oppsummert, å tøye kan være nyttig når du har redusert bevegelsesutslag eller når idretten din krever større bevegelsesutslag.

.

Når er det unødvendig å tøye?

Hvis du tøyer før en løpetur for å gjøre deg varm og hvis du tøyer etter trening for å unngå DOMS (gangsperre), så bruker du tiden din dårlig. Det beste er å varme opp ved å bruke muskulaturen og hjertepumpen litt forsiktig i 10-15 minutter, og å kjøle litt langsomt ned etter trening. God oppvarming er skadeforebyggende, uttøyning er ikke nødvendigvis det. Noen synes det er godt å tøye litt etter trening for å få en naturlig avrunding av økten. Det må du gjerne gjøre, men det gir deg ikke mindre muskelsmerter og hjelper ikke for raskere restitusjon.

.

Uttøyning av lårmuskulaturen

Når er det en dårlig ide å tøye?

Tøyer du rett før trening kan du faktisk redusere prestasjonen din kortsiktig, da det midlertidig reduserer styrken din å tøye. Tøyer du på kalde muskler risikerer du å skade muskelen. Derfor vil jeg anbefale å la vær å tøye før en treningsøkt. Syns du selv det forbereder deg godt til treningen, eller har du behov for å tøye i forbindelse med den typen trening du skal gjør må du jo selvfølgelig bare strekke ut, men gjør det forsiktig og helst etter å ha fått litt varme i kroppen.

Unngå å tøye hvis det er fordi du har en opplevelse av at muskulaturen din er stram, men uten at du har dårlig bevegelsesutslag. Et eksempel på det er kontorarbeidere som føler de har skuldrene opp under ørene og har nakke-og skuldermuskulatur som føles som murstein. Hvis du kan bevege hodet fritt er ikke muskulaturen stram, da er den overbelastet og sliten heller.

Mange av oss har arbeid som er stillesittende, gjerne foran en skjerm. Da er skuldermuskulaturen din aktivert store deler av arbeidsdagen, selv om du kanskje ikke merker det der og da. En hel arbeidsdag, arbeidsuke og arbeidsmåned med en liten, men konstant aktivering av en muskel gir deg risiko for overbelastning. Øyeblikksbelastningen er minimal, men totalbelastningen blir mer enn du tåler. Muskelen blir sår og føles stram og ubehagelig. Løsningen er å styrketrene muskelen. En muskel som føles stram er ofte en muskel som er for svak.

.

Kan stress være årsaken til de stramme musklene dine? Les mer om Fysiske plager fra stress


Det er kanskje ikke intuitivt å bruke en overbelastet muskulatur mer, men det er en langsiktig investering. Du kan ikke endre på arbeidets krav til muskelen, du må jo jobbe. Da må du endre på muskelens tåleevne – den må styrkes. Tøyer du den er det litt som å tisse i buksen for å holde seg varm. Det føles godt der og da, men midlertidig svekker du muskelen (som vi allerede antar at er for svak for belastningen den utsettes for).

Jeg håper det var avklarende! Legg igjen en kommentar hvis du vet om andre situasjoner og plager som du lurer på om tøying vil være bra eller dårlig for! Har du konkrete spørsmål om din egen situasjon, ta gjerne kontakt med meg direkte!

.

Fysioterapeut i Bergen, Vitum Fysioterapi AS

Sonia, Vitum Fysioterapi AS i Bergen

Trenger du hjelp til å redusere muskelspenninger? Massasje kan være en ypperlig behandling mens du kommer i gang med trening!

 

Én kommentar

Leave a Reply

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *