Kom i gang med trening ved hjelp av fysioterapeut i Bergen

TRENING; HVOR LITE ER NOK?

Så du ønsker å trene for å holde deg sunn, frisk og smertefri, ikke nødvendigvis for å løpe lengst, raskest eller løfte tyngst. Tidsklemmen presser, motivasjonen mangler og samvittigheten gnager. Hvor lite trening kan du slippe unna med og fremdeles få en helseeffekt?

Kanskje du har fått med deg de nasjonale rådene om fysisk aktivitet for voksne? Der anbefales minst 150 min moderat aktivitet evt 75 min intensiv aktivitet i uken. Det høres mye ut og kan ta pusten fra enhver som sliter med å komme i gang.

Men la oss bryte det ned. Jeg tar utgangspunkt i at tidsklemme og motivasjon til å gå i gang med 30 minutters aktivitet hver dag er det som hindrer deg. Men 75 min intensiv aktivitet da, det tilsvarer litt over 10 min hver dag (evt 25 min, 3 x uken). Ok, intensiv kan skremme mange. Det fine her er at du trenger ikke sikte helt der oppe enda, den beste treningen er den du får gjort, så det viktigste er at du kommer i gang med noe! Bare å gjøre noe vil ha følgende fordeler :

  • Du får kommet i gang med å lage deg en rutine
  • Du føler deg friskere
  • Du får langt bedre helse enn om du sitter på rumpen
  • Presser du deg bare litt vil du få litt økt muskelstyrke og litt bedre kondisjon
  • Du merker hvor godt det føles og finner kanskje tid og ork til å legge inn 15-20-30-40 minutter en annen dag (men hvis ikke det er også HELT ok!)
  • Du får bedre samvittighet
  • Du motarbeider de negative, fysiske konsekvensene av stress
  • Du får mestringsfølelse og får økt tro på deg selv og egen evne

Husk å bygge sten på sten, du skal jo holde ut med dette over lengre tid. Start heller lett de første gangene, gå deg en tur på 10 min, gjør noen enkle øvelser i 5 min. Etterhvert orker du kanskje lengre økter, eller hardere økter. Klarer å presse deg litt i de 10 minuttene (for eksempel jogge/gå fort i 5 min, og så ta 5 min med 30 sek sprint og 30 sek jogg/gå) vil du ha gjort en kjempejobb for kroppen!

Så, klarer du å finne 10 min hver dag (eller 25 minutter 3 dager om uken), og klarer du å presse deg litt mer på intensiteten fra uke til uke? Det kan fort være godt nok!

Sonia, Vitum Fysioterapi

2 comments

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *