Isbiter

VARME OG KULDE, NÅR BRUKER DU HVA?

Du har sikkert fått råd om å ise ned en skade, eller å ha varme på noe som er vondt, men vet ikke hvorfor og når du skal bruke det ene eller det andre? Her kommer svaret:

KULDE
Is ned en akutt skade, akutt smerte eller en betennelse. For eksempel, tråkker du over, får du akutt ryggsmerte med stråling til ben, har du pusset opp hjemme, malt og skrudd og våkner opp dagen etter med verk i albue eller skulder, har du vært på en løpetur og merker at det verker i akillessenen eller under kneet etterpå, da er det rett med is.

Hvordan: Det kan være så enkelt som å ta isbiter fra fryseren og pakke inn i et tykt håndkle og legge på det ømme stedet. 15 min hver dag, gjerne flere ganger om dagen, i en ukes tid.

VARME
Bruk varme på stramme, ømme muskler som jobber på overtid. Har du minst smerter om morgen og mest om kvelden når du har brukt kroppen, eller på slutten av arbeidsdagen når du har sittet ved kontorpulten mange timer i strekk, har du hatt ryggsmerter over en lengre periode eller føler at noe er «for stramt», da kan det være fint med varme.

Hvordan: Bruk en varmeflaske, de fås på apoteket. Fyll den med varmt vann, typ 60-70 grader, og legg på det vonde området, sitt/ligg gjerne med denne i 15-30 minutter, du kan med fordel gjøre det flere ganger om dagen.

MEN HVA HVIS DU IKKE FØLER DEG BEDRE ETTER EN UKE?

Da oppsøker du lege eller fysioterapeut som kan foreta en grundig undersøkelse og vurdere om du trenger mer hjelp.

Sonia, Vitum Fysioterapi

1 comment

  1. Senebetennelse i skulderen - Vitum Fysioterapi Blogg

    […] Et annet enkelt tips som et lett å ta i bruk, er bruken av varme-og kuldebehandling. I starten når du har en aktiv betennelsestilstand kan kuldebehandling med is hjelpe. Etterhvert som betennelsestilstanden går over og du sitter igjen med en slitt sene som skal trenes opp kan varmebehandling hjelpe med å skape elastisitet og blodgjennomstrømning og dermed bedre heling og lindring. Les mer om når man bruker varme- og kuldebehandling i her […]

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *