Akutte skader

AKUTTE SKADER

Trykk på skaden du vil lese om: LeddbåndsskadeMeniskskade -   Brudd/Fraktur - Muskelstrekk

LEDDBÅNDSSKADE

HVA ER DET?

I og ved ledd har man "leddbånd". Disse båndene har flere funksjoner, blant annet skal de hjelpe til med å gjøre et ledd stabilt og gi hjernen informajon om hvilken stilling leddet ditt er i. Begge disse egenskapene blir skadet når du skader leddbåndet. En skade oppstår ved at leddbåndet kommer på strekk, som ved en uheldig vridning i kne eller overtråkk av ankel. Det kan enten bli strukket, delvis avrevet eller fullstendig avrevet. Du vil merke en tydelig og ofte sterk smerte, og du kan oppleve hevelse og i enkelte tilfeller fargeforandring på hud grunnet blødning i dagene etter. Du vil i ettertid kunne merke at leddet er mindre stabilt.

HVA GJØR FYSIOTERAPEUTEN?

Dersom skaden er nyoppstått vil undersøkelsen begrenses for å ikke irritere et allerede irritert ledd.  I akuttfasen vil terapeuten hjelpe deg med råd, vise hvordan du kan avlaste leddet for eksempel med kompresjonsbånd eller teip, og vise hvordan du kan lindre de akutte plagene som hevelse og sterk smerte.  Etter den akutte fasen vil fysioterapeuten teste leddet ditt. Det kan gjøres med observasjon av dine bevegelser, at terapeuten beveger leddet for deg for å kjenne på stabiliteten, og se deg utføre øvelser. Etter undersøkelsen vil du få instruksjon i øvelser som skal stabilisere leddet og forebygge ny skade som du nå er mer utsatt for.

HVA KAN DU GJØRE SELV?

Når skaden oppstår er det viktig å følge POLICE- skadebehandling:
P= Protect                                                                            OL= Optimal load - holde i bevegelse uten å belaste

I= Ice, is på området, gjerne flere gangerdagl

C=Compress, kompresjonsbånd

E= Elevate, hold kroppsdelen høyt.

Da begrenser du hevelse og smerte, og sørger for at du raskest mulig kan komme i gang med rehabiliterende trening. I noen tilfeller opereres et røket leddbånd, men i mange tilfeller er det trening som anbefales. Da er det viktig å trene opp muskulaturen til å ta over leddbåndets jobb med å stabilisere.

HVA ER DET?

Meniskene er støtdempende bruskbiter vi har i kneet. Disse kan bli skadet akutt, eller slites over tid. Akutt skade skjer typisk ved en samtidig belastning og vridning av kne, for eksempel hvis man står på foten og sklir, og foten "blir igjen". Du får skarpe smerter i kneet, det hovner opp, du kan ha smerter ved belastning flere dager etter, og du kan føle at kneet går ut av ledd og "låser". I noen få tilfeller kreves operasjon, men ofte kan man trene seg tilbake til normal funksjon og et smertefritt kne.

MENISKSKADE

HVA GJØR FYSIOTERAPEUTEN?

Like etter skaden er skjedd kan en fysioterapeut hjelpe deg med råd om hvordan å behandle i den akutte fasen, eksempelvis hvordan du kan smertedempe og avlaste de første dagene. Terapeuten vil undersøke deg for om både leddbånd og menisk kan ha tatt skade, men grunnet hevelse og smerter kan det være vanskelig å vurdere. Når den verste smerter har roet seg og hevelse er redusert, vil terapeuten kunne hjelpe deg med en vurdering om det bør tas MR/røntgen, samt smertelindring og rehabiliterende trening for å gjenvinne et sterkt og bevegelig kne.

HVA KAN DU GJØRE SELV?

Som ved alle akutte skader, kan du følge POLICE-skadebehandling (tidligere RICE). Police står for Protect (beskytt), Optimal Load (riktig belastning, det er ikke alltid total hvile er anbefalt), Ice (is og kulde på området som er skadet), Compress (kompresjon, bruk for eksempel kompresjonsbånd) og Elevate (hold kroppsdelen som er skadet høyt).

De første dagene er det viktig å avlaste, men ikke totalt unngå å bruke kneet. Med en gang hevelse og smerte har roet seg, bør du forsøke å forsiktig bevege og belaste kneet innen smertegrense

BRUDD / FRAKTUR

HVA ER DET?

En fysioterapeut jobber med akutte skader, slitasjeskader, overbelastningsskader, smerter med ukjent årsak og opptrening for å hjelpe deg tilbake til en hverdag hvor du har kontroll over smerte og kropp. Vi kan hjelpe med hodepine, vond rygg, muskelsmerter, senebetennelser, nevropatier og mye mer.

Klikk her for personvernerklæring